A december to remember - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Marieke Bom - WaarBenJij.nu A december to remember - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Marieke Bom - WaarBenJij.nu

A december to remember

Door: Marieke Bom

Blijf op de hoogte en volg Marieke

24 December 2018 | Malawi, Blantyre

Muli bwanji beste lezers van mijn blog,

Inmiddels mijn 5e week hier en de hoogste tijd voor een update uit Malawi! Ik was eerst niet van plan om dit keer een blog bij te gaan houden omdat het voor mijn gevoel veel lijkt op de periodes in 2014 en 2016/2017, maar gezien de reacties blijkt dit geen probleem te zijn :)
Het lijkt alleen onbegonnen werk om alle gebeurtenissen van de afgelopen maand samen te vatten of te beschrijven. Hoewel ik niet gelijk weg ben van de spreuk “make it a december to remember” spookt het wel door mijn gedachten. Want herinneren zal ik me deze maand zeker.

Ik wil jullie deze keer vooral wat vertellen over een grote organisatorische klus, het klaarmaken en uitdelen van de kerstgiften in de Child Care Centres. Op dit moment zijn er 6 Child Care Centres waar kinderen middels financiële adoptie gesteund worden. Door Timotheos wordt voorzien in onderwijs, voeding, kleding etc. Aan het einde van het jaar krijgen alle kinderen een extraatje: een Christmasgift. Het is van het grootste belang dat alle kinderen het pakket krijgen, omdat de mensen hier maar weinig hebben kan over het kleinste cadeautje al onenigheid ontstaan.
Om jullie een beeld te geven heb ik de inhoud van het pakket op een rijtje gezet: een gekleurde emmer met deksel, 2 kg rijst, 1 kg bonen, 1 kg suiker, een zakje zout, 3 zakjes soyavlees, 3 zakjes losse thee, een flesje cooking oil, een flesje ranja, een flesje cola en sinas, een pak met 6 kaarsen, een tandenborstel en tandpasta, een potje vaseline, 2 stukken zeep om kleding mee te wassen, 2 stukken zeep om jezelf mee te wassen, een handdoek, een klein zaklampje en een batterij, een leuk plastic flesje om drinken in te doen, een zonnebril en een fluitje. Ook krijgen de kinderen allemaal een zak maismeel.
Voor de kinderen een ongelofelijk mooi en groot pakket!

Maar eerst even terug naar alle voorbereidingen. Want wat zijn we druk geweest met alles uittellen, klaarzetten en nogmaals natellen. We hebben de voorbereidingen gedaan voor 6 Child Care Centres en de scholieren die voortgezet onderwijs volgen met steun van Timotheos. In totaal komt dit neer op ruim 2000 pakketten!! Met ontzettend goede hulp van de medewerkers hier hebben we het per Child Care Centre voorbereid van de opslag tot het moment dat het met de vrachtwagen werd opgehaald. Dus een nieuwe functie als hoofd magazijn en orderverwerking kan op mijn CV ;)

Na alle voorbereidingen heb ik het uitdelen zelf ook meegemaakt bij 3 van de 6 Child Care Centres en bij de scholieren/studenten. De Kerstviering heeft op de verschillende locaties dezelfde opbouw. Bij de viering zijn alle kinderen en hun ouders/voogden aanwezig. Daarnaast ook een aantal andere belangrijke personen, zoals de verschillende chiefs (dorpshoofden), de headteachers van de samenwerkende basisscholen, een contactpersoon van de kinderbescherming etc. Het programma ziet er mooi uit, als is het lastig om alles mee te krijgen omdat veel in het Chichewa gaat. Het Kerstverhaal wordt verteld, de kinderen zeggen teksten op en zingen prachtig. Ik ben helemaal trots op ze als het lukt om het lied “Komt allen tezamen” te zingen in het Chichewa (zie video). Daarna is het tijd voor de speeches, altijd een belangrijk onderdeel van een officiële meeting hier in Malawi. De genoemde belangrijke personen houden allemaal een speech.
Na het officiële gedeelte krijgen alle aanwezigen rijst met kip, dat is een echte feestmaaltijd hier. Rijst is een echte luxe als je altijd nsima (maïspap) eet en dan ook nog eens kip erbij! Er wordt heerlijk van gesmuld en als de rijst tot de laatste kruimel op is en de laatste kippenbotjes afgekloven zijn gaan we over naar het volgende gedeelte. Het uitdelen van de Christmasgifts! Met een hele rij medewerkers en vrijwilligers vormen we een soort lopende band. Vooraan de emmers, dan de zware items zoals rijst, bonen, suiker en zout. De kinderen en hun ouder/voogd lopen samen met hun gekregen emmer voor ons langs en bij ieder persoon krijgen ze één of meerdere producten erbij. Aan het eind komen de stukken zeep, de zonnebril en de zaklamp erbij en dan is de emmer echt propvol. Daarna krijgt ieder kind ook nog een zak maïsmeel, dit past niet meer in de emmer maar dat gaat gewoon mee op het hoofd. En wat is iedereen blij met hun Christmasgift, echt fantastisch om te zien! Wat voor ons mogelijk eenvoudige levensmiddelen zijn, is voor de mensen hier een echte luxe en dus een groot geschenk. Het is geweldig om al die blije gezichten met de stralende ogen te zien! Sommige kinderen zijn te beduusd om wat te zeggen, letterlijk sprakeloos van dit geweldige cadeau.

Ondanks dat het voor ons ook hele drukke en intensieve dagen waren waarbij we ogen voor en achter moesten hebben, geeft het toch heel veel energie. Erg dankbaar dat we deze momenten hebben meegemaakt en hieraan hebben kunnen bijdragen.

Bedankt voor alle lieve berichtjes die ik ontvang, dat doet me erg goed! En voor de mensen die bezorgd zijn over mij tijdens de feestdagen zo ver van huis; ondanks dat ik mijn familie en vrienden wel ga missen is het ook een mooie uitdaging om even los te komen van alle tradities in Nederland en Kerst in een andere cultuur mee te maken.
En dan hoop je dat het echt een “december to remember” wordt, voor de mensen hier in Malawi, voor de lezers van mijn blog in Nederland en voor mezelf.

Glory to God in the highest, and on earth peace, good will toward men (Lukas 2: 14).

• 24 December 2018 - 07:10

Anda:

Marieke, wat een mooi werk doe je daar weer. Het zal zeker een december worden om nooit te vergeten. Het bijzondere werk dat je daar mag doen. En hoe blij zul jij ook worden als je al die blije gezichtjes ziet met het voedselpakket dat jullie hen geven, terwijl wij hier in Nederland maar gewoon naar de supermarkt gaan en er niet eens bij nadenken wat we in de kar gooien.Zo'n wereld van verschil.
    Ik wens je een heel bijzonder, fijn kerstfeest met alle lieve mensen daar om je heen.

Ga met God en Hij zal met je zijn
    jou nabij op al je wegen
    met Zijn raad en troost en zegen.
    Ga met God en Hij zal met je zijn.

Lieve groet

Anda Lohuis

• 24 December 2018 - 07:54

Fam. G. Ligtenberg:

Marieke, wat mooi om te lezen wat je daar weer doet!
    Je bent een echte duizendpoot, het duizelt me ervan.
    Natuurlijk gaan je gedachten naar je familie tijdens de Kerst en met oud- en nieuwjaar.
    Maar jij bent daar zo nodig!!!!!
    Fantastisch werk daar!
    Hartelijke groeten uit Rijssen.

• 24 December 2018 - 08:13

Ds. J.D. Heikamp:

Marieke, het lijkt me een bijzondere tijd die je daar meemaakt en den vreemde. Je wordt er in ieder geval wijzer van om in een totaal andere cultuur werk te mogen verrichten.
    Ik hoop dat het een leerzame tijd mag zijn en wens je bovenal Gods onmisbare zegen toe in de komende periode en te schuilen onder Zijn vleugelen.
    hartelijke groeten uit Staphorst
    ds. J.D. Heikamp

• 24 December 2018 - 14:26

Gerrit En Rita:

Wat mooi,maar zeker heel verhelderend om jouw blog te mogen lezen
    Wij gaan met deze dagen naar de supermarkt,gooien ongedacht van alles in onze kar en bij thuiskomt prakkiseren we nogmaals of we wel genoeg hebben !!!

Het zal een decembermaand worden die je nooit maar dan ook nooit vergeet en voor altijd in je geheugen
    blijft.

We wensen je Gods Zegen toe

• 24 December 2018 - 19:17

Liesbeth Bom:

Lieve Marieke,

Geweldig dat je via Stichting Timotheos mag helpen om zoveel mensen blij te maken met een kerstgift.
    In onze ogen weinig geven en er op een andere manier zoveel voor terug mogen krijgen!

"Wat hebt gij, dat gij niet hebt ontvangen?" 1 Kor 4:7

Een lieve groet van papa en mama.

• 25 December 2018 - 08:23

Jolien Bom:

Lieve zus!

Prachtig verhaal! Wat moet het een goed gevoel geven om mensen zo dankbaar te zien met een kerstpakket! Wat een contrast met onze kerstpakketten en ook vooral met onze dankbaarheid daarvoor.
    Je doet prachtig werk! Ik hoop dat je een fijne, goede kerst hebt met de mensen om je heen die zo enorm blij zijn met je!

We bellen vast nog wel een keer deze dagen...

Liefs van Ed en Jolien!

• 28 December 2018 - 11:46

Lisa :

Lieve Marieke!
    Weer geweldig om te lezen! Wat een werk heb je verzet, samen
    met andere medewerkers. Wat een prachtig kerstpakket zal dat
    zijn voor de kinderen met hun families!
    Kerst is inmiddels weer achter de rug; ik hoop dat je
    daar fijne dagen hebt gehad met niet teveel heimwee;)
    Je beschrijft het mooi; even loskomen van de tradities hier in NL.
    We denken veel aan je daar, goed werk mooie stichting!
    Doe je ook wat leuke dingen voor jezelf? ;)

Lieve groet en Gods zegen op je weg!

• 28 December 2018 - 13:48

Arjan En Gerdien En Kinderen:

Lieve Marieke,

Wat mooi om jou blog weer te lezen, geweldig om te zien wat je daar allemaal doet.
    Het zal voor jou heel bijzonder zijn om dit allemaal te mogen doen en daar te zijn.

Ook mooi was, dat we via videobellen elkaar met Kerst even konden zien en horen.
    We wensen je daar in het verre Malawi al het goede toe ook met de jaarwisseling maar bovenal God's zegen.

Groeten en een dikke knuffel van ons allemaal.

• 29 December 2018 - 18:10

Antonie En Ilja:

Beste Marieke,
    Leuk om je verhaal te lezen, inderdaad een bijzondere decembermaand. Een hele klus om het uitdelen van de kerstpakketten goed te laten verlopen, maar die dankbare ogen en sprakeloze kinderen.... daar doe je het voor! Ook voor jou weer een moment om nooit te vergeten.
    Fijn dat je het (weer) zo naar je zin hebt daar, we hopen dat het verder ook goed blijft gaan. Succes met alle werkzaamheden en alvast een goede jaarwisseling gewenst! We appen vast nog wel x en horen of lezen weer van je!
    Groeten Antonie & Ilja

• 31 December 2018 - 06:09

Judith:

Lieve Marieke,

Wat moet dit bijzonder voor je geweest zijn om zoveel mensen blij te maken!
    Het zal vast een december zijn om niet te vergeten!

Ik ben zo trots op je, wat je allemaal in Malawi doet! Ik mis je hier wel een beetje, maar ik weet dat je daar zó nodig bent! Sterkte met al het werk dat je nog mag doen!

Liefs,
    Judith

• 01 Januari 2019 - 09:24

Herna Botter:

Beste Marieke,

Wat mooi, om mensen zo blij te kunnen maken.

Gelukkig nieuwjaar.

Hartelijke groet,

Herna

• 02 Januari 2019 - 12:41

Herma:

Wat ben je weer druk geweest zeg!

Het zal weer een bijzonder gezicht zijn geweest al die dankbare oogjes. Ik zie het nu jij het verteld zo weer voor me. Succes met je verdere werkzaamheden!

Lieve groetjes,
    Herma

• 02 Januari 2019 - 17:21

Teun En Marja :

Ha Marieke,

Wat mooi om je verhaal weer te lezen. We zijn onder de indruk van het werk dat je verricht!
    Dit is een kerst periode voor je geweest om nooit meer te vergeten. Al die dankbare en blije kindertjes...

Van harte wensen we je alle Goeds toe, maar bovenal Gods Zegen in al het werk dat je daar in Malawi nog mag doen!

Hartelijke Groeten,
    Teun en Marja Luime

• 07 Januari 2019 - 18:51

Gonda Folbert:

Hallo Marieke

Wat leuk om je blogs weer te lezen. En wat
    geweldig om mensen zo blij te kunnen maken.
    Echt een dankbaar werk.
    Succes en alle goeds toegewenst.

Hartelijke groet.