Welcome to Malawi! - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Marieke Bom - WaarBenJij.nu Welcome to Malawi! - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Marieke Bom - WaarBenJij.nu

Welcome to Malawi!

Door: Marieke Bom

Blijf op de hoogte en volg Marieke

01 December 2018 | Malawi, Blantyre

Hallo lieve familie, vrienden en kennissen,

De meeste lezers van dit blog zullen wel weten dat ik opnieuw naar Malawi ben afgereisd om tien weken vrijwilligerswerk te gaan doen bij Stichting Timotheos. De laatste weken voor vertrek zijn namelijk niet onopgemerkt voorbij gegaan. Wat een overweldigend medeleven, ik blijf het bij iedere actie weer zeggen want ik blijf me verbazen over de inzet en vrijgevigheid van mensen, soms uit onverwachte hoek. Zo mooi! Er zijn meer dan duizend (!) pakken gevuld speculaas verkocht en iedereen die geholpen heeft bij het verkopen en/of bezorgen ontzettend veel dank! De prachtige opbrengst van nu al ruim € 4000,- zal hier vast en zeker een goede bestemming vinden, ik ga binnenkort overleggen aan welke projecten het geld besteed gaat worden, hier zal ik later op terug komen.

En dan na een aantal drukke weken met werkzaamheden in het ziekenhuis afronden en overdragen, de sponsoracties, mijn gezellige verjaardag- en afscheidsfeestje met veel familie en vrienden is het dan zover… weer naar Malawi! Het gedag zeggen van familie en vrienden blijft een lastig moment met een knuffel, een lach en een traan. Gelukkig kan ik op Schiphol tegen mijn moeder zeggen: “Tot ziens in Malawi!”.
Na twee prima vluchten, eerst naar Londen en daarna naar Nairobi (Kenia) vlieg ik door naar Blantyre (Malawi). Ik voel al enige turbulentie en zie dikke bewolking als we gaan dalen. Nu het regenseizoen is aangebroken kan het weer erg wisselend zijn in Malawi. En dat blijkt ook als de landing wordt ingezet, door bewolking, mist en regen wordt de landing afgebroken en vliegen we in volle vaart weer omhoog de wolken in. De piloot deelt ons mee dat we een stukje verder gaan vliegen en het dan nogmaals gaan proberen, maar ook de tweede landingspoging wordt afgebroken en we gaan weer de lucht in. Vanwege het slechte zicht door het weer en de bergen naast ons zit een derde poging er niet in. We vliegen door naar Lilongwe, de hoofdstad van Malawi, waar we wel kunnen landen. Daar wachten we letterlijk op beter weer. Aanvankelijk mogen we het vliegtuig niet uit maar als blijkt dat het nog even gaat duren mogen we in de lounge van het vliegveld plaatsnemen. En een lounge op een Afrikaans vliegveld is net zo comfortabel als de gemiddelde wachtruimte in een ziekenhuis. Gelukkig worden ons wat “refreshments” aangeboden, een flesje drinken en een broodje zodat we er weer even tegenaan kunnen. Inmiddels ben ik al 30 uur wakker en ben ik blij met alles, het smaakt dan ook heerlijk. Als er eindelijk bericht komt dat het weer in Blantyre opklaart slaat het weer in Lilongwe om. Terwijl we naar de startbaan rijden begint het te plenzen van de regen. We krijgen geen goedkeuring om te vertrekken en rijden weer terug naar het vliegveld, een collectieve zucht is hoorbaar… iedereen in het vliegtuig hoopt dat het nog gaat lukken om vandaag Blantyre te bereiken. En gelukkig is dat het geval! Na 6 uur vertraging komen we uiteindelijk heelhuids aan op het vliegveld van Blantyre, extra blij en dankbaar om dan veilig aan te komen! Na het regelen van het visum en wat stempels en vingerafdrukken bij de douane staat Wim van Stichting Timotheos ons al op te wachten. Hij brengt ons naar het nieuwe terrein van de stichting in Mapanga. Wat een prachtige plek met meer ruimte voor de kantoren, de veldwerkers en de vrijwilligers. Ik heb hier heerlijk een eigen kamer en maak hier snel mijn eigen plekje van door de kaartjes en foto’s die ik heb gekregen op te hangen. Ik ben hier de eerste weken samen met Bart en Burgitte, twee vrijwilligers uit Barneveld. We houden op zaterdag een relaxt dagje en zoeken een prachtige lodge op met een zwembad zodat we echt even kunnen bijkomen en acclimatiseren. Op zondag gaan we naar de kerk in Mbulumbuzi, heel bijzonder om weer mee te maken en al wat bekende gezichten te zien. Het Afrikaanse zingen, meerstemmig en zonder instrument bezorgt me kippenvel ondanks de warmte…

Op maandag kan het echte werk beginnen. Eerst ligt er een administratieklusje klaar, rapporten voor de kinderen vouwen/nieten/knippen. Op maandagmiddag is er een overleg waarin we het programma voor de komende week doorspreken. Ik val met mijn neus in de boter want op dinsdag is er gelijk een guardians meeting bij het Child Care Centre in Mbulumbuzi waar alle voogden/verzorgers van de kinderen verwacht worden. Omdat het een officiële meeting is zijn de dorpshoofden (chiefs) ook uitgenodigd. Ook van mij wordt een introductie en een korte speech verwacht, het is even weer inkomen maar wel heel gebruikelijk bij meetingen hier.
De rest van de week zorg ik voor de ontbrekende sponsorpost/foto’s van de kinderen voor 2018 en ga ik mee met de truck om maismeel weg te brengen naar de centra in Mbulumbuzi en Namitambo. Het geeft voldoening om terug te zijn op deze bekende plekken en te zien dat er in de achterliggende twee jaar veel vooruit is gegaan. De projecten zijn uitgebreid, de kinderen zien er goed gevoed en gekleed uit. Wat mooi om kinderen te zien die je herkent en die jou ook herkennen: “my friend Marieke is back!”.

Een gevoel van dankbaarheid overheerst na deze eerste week in Malawi. Dat ik hier voor de derde keer mag zijn en dat het zo goed gaat, de lange reis ben ik allang weer vergeten. Het wennen en acclimatiseren gaat vanzelf. Het voelt als thuiskomen, eigenlijk heel bijzonder dat ik me zowel in Nederland als in Malawi, op twee totaal verschillende plekken, zo thuis kan voelen.

Ik neem jullie de komende tijd graag mee op reis door Malawi om dit mooie maar arme land beter te leren kennen en jullie op de hoogte te houden van mijn werkzaamheden hier.


Lieve groet,
Marieke

Ps. Mocht je mij willen bereiken in Malawi? Ik ben via Whatsapp bereikbaar op mijn Nederlandse telefoonnummer. Door de regens is er momenteel niet altijd elektriciteit en internet dus een reactie kan even op zich laten wachten.
Bellen en smsen kan eventueel naar mijn Malawiaanse nummer +265 888597975.
Gewone post is ook erg leuk om te krijgen hier. Mijn postadres is: Timotheos Foundation t.a.v. Marieke Bom, P.O. Box 30221, Chichiri, Blantyre 3, Malawi, Central Africa.


  • 01 December 2018 - 14:43

    Hanneke:

    Lieve Marieke,
    Wat heb je dat prachtig beschreven, mooi om zo een beetje met je mee te reizen! Ik wens je alle goeds en succes met al het werk wat je daar mag doen! Bijzonder hoe jij je daar al thuis voelt!
    Dikke knuffel en liefs,
    Hanneke

  • 01 December 2018 - 15:37

    Jolise:

    Hoi Marieke,

    heerlijk om je verhalen te lezen! Wat bijzonder daar weer, ook om je zo thuis te mogen voelen! Heel veel succes en plezier bij het prachtige werk wat je daar doet! Veel liefs Jolise

  • 01 December 2018 - 16:23

    Judith:

    Lieve Marieke,

    Wat is dat genieten om jouw verhaal te lezen. Fijn, dat jij je daar weer zo thuis mag voelen!
    En wat een prachtige foto's!
    Geniet van het land, de natuur, de warmte, de mensen, de kleuren, gewoon van alles!
    Heel veel succes met al het werk dat je daar nog mag doen!

    Liefs en tot spreeks!

    Judith

  • 02 December 2018 - 16:39

    Lisa:

    Geweldig Marieke!! Wat een mooi geschreven verhaal en wat heb je alweer
    Veel meegemaakt! Wat een reis ook zeg!
    We wensen je een prachtige tijd daar met veel mooie momenten om nooit te vergeten.
    Ook een knuffel van Julia “heel goed dat jij de arme kindjes helpt”.
    Liefs

  • 03 December 2018 - 06:53

    Liesbeth Bom:

    Lieve Marieke,

    Even als de vorige keren weer geweldig om je ervaringen te lezen. We "reizen" door middel van je blog graag met je mee. Alle goeds en Gods zegen toegewenst bij je werk in Malawi!

    Liefs van je ouders.

  • 03 December 2018 - 18:33

    Gerrita En Jan:

    Lieve Marieke,

    Wat heb je alweer veel beleeft deze 1e week op je vertrouwde plek aan de andere kant van de evenaar. Fijn om te lezen dat het je goed gaat en dat je zo weer volop in de werkzaamheden zit. Erg mooi geschreven!
    We wensen je veel succes bij het werk voor en met de mensen daar, en geniet van de dingen om je heen.

    Hartelijke groeten van ons

  • 04 December 2018 - 09:35

    Engelien:

    Lieve Marieke,
    Wat geweldig dat je weer in Malawi bent.
    Heerlijk om weer met je mee te lezen.
    We wensen jou de zegen van de Heere toe op al je mooie werk.
    Heel veel liefs van ons!

  • 04 December 2018 - 11:35

    Marc En Willianne:

    Lieve Marieke,

    Wat een mooi geschreven verhaal!

    Wat fijn om te lezen dat het goed voelt om weer terug te zijn in Malawi.
    Wat heb je al veel meegemaakt in de eerste dagen en vlucht.
    Heel veel succes bij al het werk!
    GENIET!

    Veel liefs van ons! ♡

  • 04 December 2018 - 12:26

    Erjan :

    Heel mooi verhaal!

    Mooi om te lezen dat je het al zo naar je zin hebt!
    Veel succes de komende tijd!

    Groetjes je leukste broertje!

  • 04 December 2018 - 15:10

    Herma:

    Lieve Marieke,

    Wat heerlijk om dit blog te lezen,
    Ik zie je zo zitten achter je laptop om weer een mooi verhaal van je werkzaamheden te typen voor je 'volgers' hier in Nederland.
    Ik reis zo toch een beetje met je mee.

    Succes met alles!

    Lieve groetjes, Herma

  • 04 December 2018 - 19:39

    Alie Roelofs:

    Ha Marieke,
    Een eind weg ,en toch heel dicht bij , met jou mooie verhaal en belevenissen .
    Succes met alles wat je mag doen, en wees een zegen voor een ieder in het mooie Malawi.
    Een hartelijke groet,
    Gert en Alie.

  • 10 December 2018 - 11:23

    Marja:

    Ha Marieke,

    Wat fijn om je verhaal te lezen, en om je prachtige foto's te bekijken!
    Het is zo net alsof we met je meereizen!
    We zijn blij voor je dat je je alweer zo thuis voelt in Malawi.
    En wensen je bij alles wat je daar doet Gods onmisbare zegen toe!
    Een hartelijke groet,
    Teun en Marja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Blantyre

Marieke

Actief sinds 28 Jan. 2014
Verslag gelezen: 800
Totaal aantal bezoekers 111161

Voorgaande reizen:

22 November 2018 - 31 Januari 2019

Vrijwilligerswerk in Malawi 2018-2019

01 December 2016 - 26 Januari 2017

Vrijwilligerswerk in Malawi 2016-2017

30 Januari 2014 - 26 April 2014

Vrijwilligerswerk in Malawi

Landen bezocht: