Goodbye Nederland, Hello Malawi! - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Marieke Bom - WaarBenJij.nu Goodbye Nederland, Hello Malawi! - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Marieke Bom - WaarBenJij.nu

Goodbye Nederland, Hello Malawi!

Door: Marieke Bom

Blijf op de hoogte en volg Marieke

03 Februari 2014 | Malawi, Blantyre

Hallo lieve allemaal,

Zoveel te vertellen… Nederland – Malawi, een totaal andere wereld.
Afscheid nemen (voor een periode) doet je heel goed beseffen hoeveel lieve mensen er om je heen staan, om je geven en steunen. Het is moeilijk om zoveel gebeurtenissen en emoties van de afgelopen weken in 1 blog te beschrijven, dat blog zou ook te lang en te saai zijn om te lezen. Als ik aan de laatste weken voor vertrek in Nederland denk overheerst het woord verrassing…
Het was een verrassing dat de sponsoractie zoveel geld heeft opgebracht, acties en donaties kwamen soms uit onverwachte hoek, ontzettend dankbaar voor het totaalbedrag van € 5200,- !!!!!
Dit bedrag zal ingezet worden voor de voortgang van de projecten in Malawi, in een later blog meer over de projecten. Als een grote verrassing stond daar opeens hele lieve familie op Schiphol met een groot spandoek. Als verrassing organiseerden mijn collega’s een heerlijke lunch op mijn voorlopig laatste werkdag in het ziekenhuis. Verrassend waren ook de hoeveelheid kaartjes en berichtjes. Ook aan afscheid nemen zitten dus leuke, hartverwarmende kanten. De minder leuke kanten zal ik om bovenstaande te bederven maar niet noemen, laten we het erop houden dat Kleenex afgelopen week enthousiast reageerde op de stijgende omzet.

Op vrijdagmiddag 31 januari ben ik veilig aangekomen in Blantyre. Het was een lange vlucht met een tussenstop van 5 uur in Nairobi, Kenia. Dit was fijner dan ik vooraf had verwacht, het gaf tijd om je lichaam even rustig te laten wennen aan de warmte. De omschakeling van rond het vriespunt naar 30 graden geeft de productie van zweet wel even een boost. Tijdens het wachten is er ook genoeg te zien. Het vliegveld in Nairobi is een belangrijke tussenstop voor verschillende Afrikaanse bestemmingen. Veel verschillende mensen, toch kan je het naar mijn idee wel echt in een aantal categorieën onderverdelen: eerst de rijke Afrikaanse mensen (want je bent rijk als je een ticket kan betalen), de blanke zakenmensen, vertegenwoordigers van ambassades etc. die er na een nacht vliegen totaal ongekreukt uitzien en geen enkel moment onder de indruk lijken van al de Afrikaanse pracht. En dan hebben we nog de ontwikkelingswerker die vol goede moed op pad gaat naar Afrika om de wereld een klein stukje beter te maken (of in ieder geval dat doel voor ogen heeft, illusie of niet), die geniet van de eerste blik op het Afrikaanse landschap en er zelf ook uitziet als een wannabe Afrikaan.
Misschien vind je als lezer dat ik wel erg stigmatiserend bezig ben, daarom mag je zelf kiezen in welk hokje ik pas ;-)

Eenmaal in Blantyre aangekomen, is het een en al herkenning. De geur, de mensen, al het groen om me heen (het is nu regenseizoen). Alle nieuwe indrukken roepen gelijk weer herinneringen op aan mijn tijd in Zambia. Onvermijdelijk is dan ook het vergelijken. Vooral de huisvesting is deze keer een stuk luxer, dit brengt echter ook een stuk meer veiligheidsmaatregelen met zich mee. Maar een douche met koud én warm water en een aantal dagen op internet kunnen is toch wel super!
De eerste dagen is afwisselend wennen, enorme blije momenten en mezelf knijpen dat ik nu echt weer in Afrika ben. Zaterdagochtend gelijk mee op pad geweest om maïsmeel uit te delen aan studenten, eerst werden de rapportbesprekingen gedaan, a.d.h.v. de cijfers werd bepaald of de studenten 1 of 2 zakken maïsmeel kregen. Dit komt eerst hard over, maar als je weet dat het schoolgeld van deze studenten allemaal wordt betaald door sponsors, is het inderdaad wel fijn dat ze aanwezig zijn op school en hun best doen voor goede cijfers. Weten dat je meer of minder eten krijgt is een goede motivatie om je in te zetten op school... Gelukkig kregen de meeste studenten 2 zakken maïsmeel! 

Vandaag ben ik voor het eerst naar het project geweest in Mbulumbuzi waar ik mee zal draaien in het programma voor de kleuterschool en het bijlesprogramma voor de basisschool. Vandaag vooral oriënterend meegekeken. Morgen samen met de docenten aan de slag. Ik ben heel benieuwd hoe dit zal gaan! Ik houd jullie op de hoogte.

Lieve groet uit Malawi van Marieke

Wil je op de hoogte blijven van mijn belevenissen in Malawi , meld je dan aan voor de mailinglist, aan de linkerkant van de website.
Contactgegevens: Mijn Malawiaanse nummer werkt nog niet. Ik ben eventueel nog te bereiken op mijn Nederlandse nummer. Via skype of email is goedkoper ;-) Postadres: Timotheos Foundation, Marieke Bom, P.O.Box 30221, Chichiri, Blantyre 3, Malawi, Central Africa.

  • 03 Februari 2014 - 20:04

    Gerdien Folbert:

    Hoi Marieke,

    Het is weer heerlijk om je te kunnen volgen in Malawi, we hebben net met z,n allen je reisverslag gelezen en de foto,s bekeken.
    We wensen je nogmaals daar een goede tijd en veel succes met alle dingen.

    Liefs van ons allemaal

    Groetjes Gerdien Folbert

  • 03 Februari 2014 - 20:27

    Marieke Bom:

    Lieve Marieke,

    Het lijkt wel een vervolg verhaal op je verhalen uit Zambia in 2009!!!
    Geweldig om je ervaringen te lezen.

    Liefs van Mama.

  • 03 Februari 2014 - 20:39

    Jolise:

    Lieve Mriek.

    Wat een heerlijk verslag. Je beschrijft het geweldig! ! Heel veel succes en plezier.
    Hopelijk blijf je jezelf verrassen en verbazen. Geniet ervan.
    Liefs

  • 03 Februari 2014 - 21:02

    Anda:

    Wat fijn om te lezen dat je verblijf een beetje luxer zal worden dan 4 jaar geleden in Zambia. Ik wens je een goede tijd in Malawi
    Groetjes Anda

  • 03 Februari 2014 - 21:53

    Jolien:

    Lieve 'mooie schrijfster'

    Wat een belevenissen heb je al meegemaakt in z'on korte tijd.
    Een topblog!!!

    Heel veel plezier bij deze eerste 'werkweek' in Mbulumbuzi..

    Lieve groet van Jolien

  • 03 Februari 2014 - 22:01

    Hanneke:

    Lieve Marieke,

    Wat een mooie verhalen! Leuk om op deze manier te lezen wat je allemaal aan het doen bent daar zover bij ons vandaag!
    Heel veel succes verder!

    Xx Hanneke

  • 03 Februari 2014 - 22:20

    Hanneke:

    Hoi Marieke
    Wat gezellig dat ik weer mee kan genieten van jou belevenissen
    Goede tijd daar en tot horens
    Groetjes Hanneke

  • 03 Februari 2014 - 22:30

    Annerieke:

    Lieve Marieke,

    Wat heb je in zo'n korte tijd alweer veel gezien en gedaan.. Ben benieuwd naar de rest wat allemaal nog zal volgen!
    Een leuke blog heb je geschreven!!

    Liefs Annerieke

  • 03 Februari 2014 - 22:40

    Esther:

    Lieve Marieke, Geweldig om je ervaringen weer te lezen. En wat kun jij het allemaal mooi beschrijven. Hopelijk ga jij nog heeeel veel blogs schrijven!
    Liefs Esther

  • 04 Februari 2014 - 08:56

    Gerrita :

    Lieve Marieke,

    Fijn dat je goed aangekomen bent, en ons mee neemt op reis naar het verre Malawi..
    we genieten van je belevenissen en zijn al weer benieuwd naar nog meer nieuwe verhalen en foto'van jouw en je werk.. heel veel succes. groeten uit Vriezenveen van Gerrita en de rest van de fam

  • 04 Februari 2014 - 21:56

    Judith W.:

    Há Marieke..

    Wat fijn om wat van je te lezen! En ook weer een prachtig verhaal!
    Wat maak je in zo'n korte tijd toch veel mee, zoveel verschillen...
    Geniet van je tijd in Malawi!

    Heel veel liefs,
    Judith

  • 04 Februari 2014 - 23:10

    Marijke:

    Ha Marieke!

    Wat een mooi verhaal weer om te lezen, we kijken uit naar de volgende blog. Goede tijd daar in het verre Malawi!

    Liefs Marijke

  • 05 Februari 2014 - 19:55

    Opa En Oma Bom:

    Lieve Marieke,

    Hier in de Weemelanden hebben we je mooie verhaal gelezen.
    De foto's vinden we ook erg mooi, vooral waar je het maismeel aan het uitdelen bent.

    De hartelijke groeten van Opa en Oma.

  • 07 Februari 2014 - 15:34

    Lisa:

    Hey marieke! Wauw je eerste blog staat er op!! Ik was zo benieuwd naar je eerste ervaringen! Dat knijpen kan ik me helemaal voorstellen haha zo lang naartoe geleefd en nu ben je er dan toch echt! Wat gaaf dat meedraaien in kleuterschoolprogramma en bijles. Lijkt me echt gaaf en dat je iets kunt betekenen! Heel veel succes marieke!! Liefs en big african hug van mij:)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Actief sinds 28 Jan. 2014
Verslag gelezen: 1494
Totaal aantal bezoekers 111150

Voorgaande reizen:

22 November 2018 - 31 Januari 2019

Vrijwilligerswerk in Malawi 2018-2019

01 December 2016 - 26 Januari 2017

Vrijwilligerswerk in Malawi 2016-2017

30 Januari 2014 - 26 April 2014

Vrijwilligerswerk in Malawi

Landen bezocht: